John Edwards Love Child Story Goes International
No Attribution in TimesOnline Edwards story
Is This a New Business Model for a Mainstream Media in Trouble?

DBKP Tales from the Blogosphere

– – – – – – – – – –

“We contacted an AP senior editor and ombudsman both and both admitted to having had the article passed on to them, and both stated that they viewed us as a blog and because we were a blog, they did not need to credit us.”
–Larisa Alexandrovna, Huffington Post & at-Largely

– – – – – – – – – – was alerted yesterday to both a good news-bad news situation by Doug Ross, of DougRoss@Journal.

The good news was the TimesOnline had used several of our quotes from our interview this week with David Perel, Editor-in-Chief of the National Enquirer, in a story it ran July 26 2008 on John Edwards’ run-in with the Enquirer’s reporters at the Beverly Hilton while visiting his mistress and their love child.

The bad news was that the Times reporter, Sarah Baxter, in her story, Sleaze scuppers Democrat golden boy never credited DBKP as her source for the quotes, which were taken word-for-word from our story, “John Edwards Affair: Interview with David Perel, Editor-in-Chief of the National Enquirer“.

Doug has an account at “Sunday Times runs Edwards-Mistress-Love Child story, rips off Blogosphere“.

As Doug points out: “When this story first broke in December I wrote that the blogosphere renders the mainstream media less relevant by the day.

Through its questionable behavior, the Times has done nothing to counter my assertion.”

At first, we tended to attribute the non-attribution to an oversight. After all, the story was widely mentioned this week, among other places at Slate, The Corner at National Review Online, Ace of Spades HQ and made the front page of FARK.

But upon closer inspection, doubts began to arise. We sent a letter yesterday to the Times Editor-in-Chief asking that proper credit be given. We also sent a copy to the Times News Desk.

Easy enough, right? Just add the proper credit and link to the corrected story on-line and publish a small correction later for the print edition.

Then we received some disturbing news.

DBKP’s LBG sent in an email: “I posted a comment on the story at the Times yesterday noting that the reporter did not attribute the Perel quotes to the story written by DBKP. My comment was never published.”

She included her comment to the Times:

“The reporter who wrote this story did not attribute the original source of the Perel quotes, a story at Death by 1000”

I received another email shortly thereafter from Doug Ross with basically the same message.

Though other comments to the story made after both LBG and Doug Ross’ had been published, their’s were not. So, someone at the Times was aware of their concerns.

This got us wondering if this practice was widespread among the major media; we then started searching the Internet.


At least in America, the MSM is mining blogs for stories and flipping off the original creators/writers when reminded whose work they’re using.

The Associated Press commenced suing bloggers quoting AP stories in June 2008. AP’s Intellectual Property Governance Coordinator Irene Keselman had this to say in a letter to Cernig, of Newshoggers:

“… you purport that the Drudge Retort’s users reproduce and display AP headlines and leads under a fair use defense. Please note that contrary to your assertion, AP considers that the Drudge Retort users’ use of AP content does not fall within the parameters of fair use. The use is not fair use simply because the work copied happened to be a news article and that the use is of the headline and the first few sentences only. This is a misunderstanding of the doctrine of “fair use.” AP considers taking the headline and lede of a story without a proper license to be an infringement of its copyrights, and additionally constitutes “hot news” misappropriation.”
Fair Use and the Associated Press

The above mentioned dispute involved Drudge Retort using excerpts–some as small as 18 words, according to many reports–under Drudge Retort’s own headlines.

AP, thy name is hypocrisy.

Larisa Alexandrovna, Huffington Post and at-Largely wrote about a disturbing experience with AP in “MSM Plagiarism Strikes Again – AP Welcome to the Party

On March 14, 2006, the AP did their own article, left out any attribution to me or my publication and lifted not only my research but also whole sections of my article for their own (making cosmetic changes of course).

We contacted an AP senior editor and ombudsman both and both admitted to having had the article passed on to them, and both stated that they viewed us as a blog and because we were a blog, they did not need to credit us.

Alexandrovna goes on to state in the same article:

“Unfortunately this is far too common and has happened to me and to other writers and bloggers far too frequently. This time, however, we made a point of tape recording the AP apparatchiks admitting to taking our work and using it without attribution, stating “we do not credit blogs”.

She then goes on to list six or seven of the most egregious examples of AP plagiarism at the time of her article, March 27, 2006.

More recently, the New York Times tried to take credit for the Iranian Missile Fauxtography.

Continue Reading: MSM Stealing Blog Content: Times Online Joining Growing Trend?

by Mondoreb
Source: MSM Stealing Blog Content: Times Online Joining Growing Trend?

Mondoreb blogs at Death By 1000 Papercuts. Interested readers can e-mail him at All DBKP stories are filed under Mondoreb at BNN.

Be Sociable, Share!